Рекомендації
для місцевих органів виконавчої влади
та органів місцевого самоврядування
щодо заходів, пов’язаних із героїзацією осіб, які віддали життя за незалежність України, вшанування їх пам’яті, патріотичного виховання та консолідації Українського народу
Сьогодні Україна переживає найбільше випробування в своїй новітній історії – збройну боротьбу за незалежність та територіальну цілісність. У цій війні ми вже маємо загиблих і поранених, проте маємо і першу історичну перемогу – згуртовану націю, яка готова боротися за свої національні та політичні права. Вперше за довгі десятиліття Україна може опертись на широку підтримку своїх громадян, адже захищати свою державу зголосились мешканці всіх, без винятку, областей нашої держави. Серед захисників Батьківщини, в тому числі серед полеглих воїнів, також є й уродженці та мешканці тимчасово окупованої АР Крим. Відтак, перед державою відкриваються унікальні можливості для швидкого згуртування громадян довкола ідеї збереження державності, примноження її сил, матеріальних та духовних багатств.
Важливо не змарнувати такий історичний момент і докласти всіх зусиль, щоб кров, пролита нашими бійцями, стала не лише жертвою в ім’я цілісності країни, але й ферментом, який об’єднає українську державу та українську націю, мобілізує українське суспільство до реалізації амбітних завдань новітнього державотворення.
Водночас, дуже важливою складовою підняття морального духу військовослужбовців є віра і впевненість у тому, що держава не забуде про них у випадку їхньої загибелі на полі бою, їх жертовність буде пошанована.
Таким чином, увічнення пам’яті полеглих, популяризація їхніх подвигів на державному рівні є вкрай необхідним завданням як з морально-етичних міркувань, так і задля консолідації суспільства, формування єдиної національної пам’яті та ідентичності.
Від початку збройних протистоянь українські військовослужбовці неодноразово демонстрували свою відвагу, мужність та військові вміння у боротьбі з ворогом, чимало солдатів та офіцерів проявили особистий героїзм. Їхні вчинки можуть і мають стати взірцем для усього українського народу, є важливим прикладом для виховання майбутніх поколінь.
Зважаючи на важливість та актуальність питання підвищення бойового духу військовослужбовців, активізації патріотичного виховання молоді, гідного вшанування пам’яті загиблих солдатів та офіцерів, наголошуємо на необхідності реалізації системи заходів із залученням органів влади різних рівнів, державних та комунальних установ, громадських організацій та ініціатив.
Серед іншого така система має забезпечувати:
- гідне пошанування пам’яті загиблих, демонстрацію поваги та шани до їх самопожертви від влади та суспільства;
- уважне та дбайливе ставлення до родин загиблих;
- широке інформування громадськості;
- координацію різних ініціатив та заходів;
- ефективний обмін інформацією, насамперед між органами влади місцевого самоврядування, громадськими та волонтерськими середовищами.
Заходи рекомендовані до проведення місцевими органами державної влади та місцевого самоврядування:
1. Створення секторів військових поховань
Питання компактного поховання загиблих в АТО є питанням надзвичайної ваги. У зв’язку із цим рекомендуємо органам місцевого самоврядування відповідно до ст.23 Закону України «Про поховання та похоронну справу» відвести на місцевих кладовищах сектори військових поховань, де, за погодженням із сім’ями загиблих, здійснювати поховання.
Ділянки для секторів військових поховань рекомендується відводити на центральних або найбільш відвідуваних частинах кладовищ сіл, селищ, міст. У містах, де є кілька кладовищ, доцільно розглянути можливість створення сектору військових поховань на центральному кладовищі. Для визначення площі ділянки слід брати до уваги розмір населеного пункту.
Сектор військових поховань має передбачати:
а) окреслений від решти поховань доріжками або зеленими насадженнями (наприклад, живоплотом) периметр сектору;
б) достатню відстань між похованнями, а також між похованнями і доріжками (живоплотом) – не менше 1 м;
в) місце для спорудження загального монументу загиблим воїнам і місце під встановлення щогли для державного прапору (ділянка площею не менше 10 м2);
г) нанесення місця розташування сектору військових поховань на загальну план-схему кладовища, що міститься на вході до цвинтаря.
Слід врахувати можливість проведення урочистих заходів на території сектору військових поховань: відвідування почесними делегаціями, проведення поминальних богослужінь, покладання квітів, несення почесної військової варти біля могил, проведення мітингів-реквіємів тощо.
Інформація про рішення щодо відведення місця під сектор військових поховань та паспорт сектору військових поховань (Додаток 1) подається органом, що прийняв таке рішення, Українському інституту національної пам’яті в місячний термін за адресою вул.Липська 16, м.Київ, 01021 та на електронну пошту uinp@memory.gov.ua.
2. Увічнення пам’яті через встановлення пам’ятних знаків, монументів, відкриття меморіалів
Пам’ятники та пам’ятні дошки. У населених пунктах, звідки походять (або в яких тривалий час проживали) загиблі військовослужбовці, встановити пам’ятники або пам’ятні дошки, знаки на їх честь.
Розглянути можливість залучення до проектування і виготовлення пам’ятників, пам’ятних дошок і пам’ятних знаків відповідні факультети місцевих вищих навчальних закладів, в тому числі зарахування зазначеної студентської роботи як дипломної, що матиме велике виховне значення.
Розглянути можливість залучення як бюджетних коштів, так і благодійної допомоги для монтажу пам’ятника, пам’ятної дошки або пам’ятного знаку та облаштування прилеглої території.
Передбачати покладання квітів до пам’ятників, пам’ятних дошок та знаків з нагоди державних, до річниць з дня народження та загибелі учасника АТО.
3. Відображення імен загиблих у топонімах, назвах установ та організацій
Топоніми. У населених пунктах, звідки походять (або в яких тривалий час проживали загиблі воїни) вжити заходів з увічнення імен загиблих у назвах площ, вулиць, провулків і скверів.
В першу чергу варто звернути увагу на перейменування тих вулиць, які носять імена радянських діячів, причетних до організації та здійснення Голодомору і політичних репресій, боротьби з українським державотворенням.
Вивчити можливість присвоєння імені загиблого воїна навчальному закладу, закладу культури, спортивній установі тощо, пов’язаній з життєвим шляхом військовослужбовця.
4. Офіційні заходи, демонстрація ставлення з боку органів влади
Протокол офіційних заходів. Включити сектори військових поховань на кладовищах, інші місця поховань учасників АТО, пам’ятники, пам’ятні дошки та знаки до переліку місць, де відбуваються офіційні заходи з нагоди Дня Незалежності, Дня Конституції, Дня Соборності, свята Покрови Пресвятої Богородиці (14 жовтня), інших свят та пам’ятних для держави і населеного пункту дат. Передбачати обов’язкове покладання квітів за участі керівників місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, запалення лампадок, хвилини мовчання.
Розглянути можливість відвідування секторів військових поховань під час перебування в програмах перебування офіційних делегацій з інших країн.
Почесний громадянин. Розглянути можливість присвоєння звання Почесного громадянина населеного пункту загиблим військовослужбовцям.
Портрети героїв. Щорічно, за тиждень до Дня Незалежності, Дня Конституції, Дня Соборності, встановлювати портрети (або стенди) загиблих учасників АТО у фойє органів місцевого самоврядування, державних адміністрацій, навчальних закладів та інших комунальних установ під гаслом «Вони загинули, щоб існувала Українська держава» або «Пам’ятай про тих, хто віддав все для України». Згортання експозиції (портретів) здійснювати за тиждень після відзначення згаданих державних свят.
5. Використання прикладу героїзму, патріотичне виховання молоді через заклади освіти та культури
Фотовиставки. Розробити нові та експонувати вже наявні фотовиставки про АТО у навчальних закладах, закладах культури, приміщеннях державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.
Просимо взяти до уваги можливість тиражування фотовиставки, розробленої Національним військово-історичним музеєм України і рекомендованої до використання Інститутом, яка складається з 48 банерів, з майже 100 фотографіями, присвяченими перебігу бойових дій на Донбасі протягом березня – липня 2014 р. Розмір кожного експозиційного банеру складає 60х84 см, проте можливий друк у будь-якому зручному для експонування форматі.
Щодо одержання електронних макетів виставки просимо звертатись до заступника директора музею з наукової роботи Ярослава Юрійовича Тинченка: (044) 284-62-12; (044) 280-06-00.
Навчально-виховні плани. Включити до навчально-виховних планів навчальних закладів проведення окремих занять присвячених сучасним Збройним силам, героїчним подвигам українських воїнів, збройній боротьбі за незалежність. Передбачити проведення тематичних заходів: відвідання музеїв, зустрічі з учасниками бойових дій, перегляд документальних фільмів тощо.
Шкільні експозиції. Створити шкільні експозиції присвячені боротьбі з російською агресією, окрему увагу присвятити землякам, які в минулому виборювали незалежність України та загиблим на війні випускникам, а також випускникам, які дістали поранення або відзначились своїми бойовими подвигами та героїчними вчинками. Розглянути можливість розміщення в експозиції елементів військових одностроїв, спорядження, особистих речей бійців.
Музейні експозиції. Відобразити події збройної боротьби за територіальну цілісність і незалежність України 2014 року в експозиціях військових та краєзнавчих музеїв. Створити постійно діючі стенди, виставки, експозиції, у тому числі щодо участі у бойових діях представників району/області. Розглянути можливість розміщення в експозиції елементів військових одностроїв, спорядження, особистих речей бійців.
Конкурси. Ініціювати проведення спеціальних, або включати тематику боротьби за незалежність України 2013-2014 року в існуючі конкурси творчих робіт, соціальної реклами серед учнівської та студентської молоді, професійних колективів, населення.
6. Заходи в інформаційній сфері
Соціальна реклама. Вжити заходи щодо розміщення соціальної реклами (на рекламних конструкціях, аудіо- та відео- матеріалів) на підтримку армії, популяризація окремих героїчних вчинків та військових перемог. Сприяти громадським ініціативам у розміщенні відповідних банерів (на підтримку військовослужбовців) на адміністративних будівлях, приміщеннях комунальних установ та організацій.
Інформація на офіційних сайтах. Розміщувати та актуалізовувати інформацію про загиблих земляків на офіційних сайтах місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.
Некрологи. Рекомендувати комунальним засобам масової інформації приділяти особливу увагу висвітленню перебігу та окремим подіям АТО, жертовності та героїзму українських вояків; відданості волонтерів та усього населення; сприяти підтримці бойового духу, зростанню рівня патріотизму.
У роковини загибелі вояків розміщувати у друкованих комунальних ЗМІ некрологи, світлини загиблих.
Зразок створення та благоустрою сектору військових поховань на кладовищі Геологів у м. Херсон
Ескіз типового надгробка, використаного в секторі військових поховань кладовища Геологів у м. Херсон
Вигляд сектору військових поховань кладовища Геологів у Херсоні станом на 2016 рік